V číslech: Působící růst aplikace TikTok – tohle nelze dál přehlížet!

Battle mezi sociálními médii byl po léta mezi Facebookem, Instagramem a Twitterem. V roce 2016 přišla na trh appka A.me, v Číně známá jako Douyin, která se stala se svou masivní adaptací  obávaným lídrem. V tomto postu se podíváme na celé pozadí TikToku pro pochopení jeho rozsáhlého růstu. 

Historie

Před tím, než ti ukážeme data o růstu a uživatelích, podívejme se na na celé pozadí této appky, abychom více pochopili jak ta čísla jsou ve skutečnosti působivá. 

Píše se rok 2016 na trh se dostává čínská aplikace  A.me. Téměř ihned po vydání se název změnil na Douyin. Do jednoho roku už sčítala 100 milionů uživatelů s 1 miliardou denního shlédnutí videí. 

Na konci roku 2017 aplikace prošla re-brandem a vznikl TikTok, který již necílil pouze na svou domovinu, ale měl celosvětové ambice. Společnost, která za aplikací stojí je ByteDance – rychle se rozvíjející IT firma, která ráda dělá vlny a nebojí se navázat vcelku dobrodružné akvizice – například dle některých zpráv, v roce 2016 měla odkoupit Reddit, ten ovšem nabídku odmítl. 

V prosinci 2017 ByteDance získal aplikaci Musica.ly za méně než 1 miliardu dolarů. Poté společnost začala uživatelé přesouvat do inovovaného TikToku a následující rok již kompletně sloučila obě aplikace do jedné. A to je právě ten bod, kdy appka převzala světovládu ve svém oboru a co nás přivádí k hlavnímu tématu tohoto článku. 

HLOUBKOVÝ POHLED K RŮSTU TIKTOK UŽIVATELŮ

Podle SensorTower, do roku 2018 měl TikTok už 660 milionů stažení celosvětově.  A právě tohle je neskutečně působivé, protože předchozí rok měl “jen” 130 milionů stažení. Takže meziroční nárůst 416 % dělá z této appky jednu z nejúspěšnějších hned za nejstahovanějším WhatsAppem, Messengerem a Facebookem. 

TikTok se objevil na první místě v App Store ve smyslu nejvíce celosvětových stažení za čtvrté čtvrtletí roku 2018. Ve stejném časovém období byl v USA na druhém místě hned v závěsu za tehdy odděleným  Musica.ly. Mezi třetím a čtvrtým čtvrtletím byl v USA 70% nárůst, v číslech 9 milionů stažení za poslední kvartál. 

TikTok se brzy objevil v žebříčku na předních místech na největších (mobilních) trzích světa – USA, Čína, Indie. V Číně aplikace držela své prvenství celý rok, v Indii ji předběhl pouze WhatsApp a Messenger a v USA obsadila 6. místo, kde úřadoval Snapchat, Instagram, Netflix, Facebook a první místo patřilo Messengeru. 

Země, která se nejvíce přičinila k drastickému růstu TikToku byla Indie – v posledním čtvrtletí 2018 si jej stáhlo neuvěřitelných 80 milionů lidí, meziroční nárůst 2557 %! Měsíční objemy stažení i v USA 100% vzrostly od doby, kdy se TikTok spojil s Musica.ly. 

Po spojení se stažení zvedly i v UK. Apptopia provedla analýzu a po třech měsících přišla s výsledky, které hovořily samozřejmě k prospěch – 51% nárůst stažení, v číslech to představuje 30 milionů. Tím Anglie zdaleka předčila celosvětový průměr 20 % a USA průměr 25 %. 

Nyní se aplikace blíží mílovými kroky k jedné miliardě stažení . Meziroční nárůst 275% se neustále zvyšuje. Pouze v lednu tohoto roku zaznamenala 71.9 milionů stažení! Na začátku roku 2017 měla pouze 20 milionů stažení – naprosto fascinující výsledky, co říkáš? 

I když mezi sociálními sítěmi stále dominuje Facebook, TikTok z něj nemusí mít plnou hlavu, je totiž možné, že brzy jej předčí – proč? Facebook není mezi mladou generací populární – v příštím postu si o tom napíšeme více. 

JAK SI TIKTOK VEDE V POROVNÁNÍ S DALŠÍMI SOCIÁLNÍMI SÍTĚMI

I když je TikTok mladá aplikace, předvedla nám neskutečné výsledky a za pouhé dva roky se řadí mezi přední sociální sítě. Už teď předčila LinkedIn, Snapchat, Pinterest i Twitter! 

Koukněme se na seznam od Statista z dubna 2019 ohledně nejpoužívanějších aplikací, abychom si mohli přesně určit, kde TikTok opravdu stojí. Samozřejmě přední místo ještě stále patří Facebooku s číslem 2.3 miliard aktivních uživatelů. Youtube s 1.9 miliard uživatelů je na druhém místě a například Instagram je až na šestém místě s aktivní miliardou. TikTok je na místě devátém, kde před ním jsou nám, čechům a slovákům, neznámé a minimálně využívané sociální sítě a aplikace (např. QQ, Qzone, WeChat). 

Vidět TikTok na 9. místě nemusí vypadat moc impozantně, ale ve skutečnosti to impozantní výsledek je – předčil za pouhé dva roky sociální sítě a aplikace, které známé již dlouhé roky a pořád si drží své stabilní místo v meziročním nárůstu aktivních uživatelů a stažení (Instagram za rok 2018 získal 444 milionů nových stažení, to je o 200 milionů méně než TikTok). Samozřejmě, že si prvenství drží Facebook a jeho další aplikace – Messenger a WhatsApp. WhatssApp měl 1 miliardu nových stažení a Messenger něco přes 800 milionů, Facebook již nebyl tak daleko od TikTok – získal 700 milionů stažení.

jaké jsou výdělky tiktoku v porovnání s dalšími konkurenty

TikTok v tuto chvíli nevydělává na reklamě jako Facebook nebo Instagram (kromě své čínské verze Douyin), ale předpokládáme, že začátek spuštění této služby se nezadržitelně blíží – a to by měli zbystřit všichni Influenceři stejně tak jako marketingové agentury. V současné době je zajisté možné si domluvit spolupráci, ne tolik placenou a ne tolik účinnou, ale možné to je – formou product placementu. 

Pojďme zpět k tématu – kolik si aplikace vydělává? V porovnání s Facebookem a jeho výdělky £43 miliard, Instagramem s £6.4 miliard nebo Snapchatem £888 milionů podstatně méně, “pouze” £58 milionů za služby “nákup v aplikaci”. 

I když se částka zdá malá v porovnání s jinými sociálními médií, je potřebné brát na vědomí odkud příjmy pocházejí – ne z reklam, ale pouze z nákupu v aplikaci a myslíme si, že tohle je skvělý výsledek. 

Nákupy v aplikaci jsou možné pro nákup coinů, které jsou potom využívané fanoušky jako dárek pro své influencery během živého streamu. 

KONTROVERZNÍ ZÁKAZY A JEJICH DOPAD NA RŮST TIKTOKU

Před nedávnem Indie zabanovala TikTok v celé zemi, což v určitém měřítku znejistí působový růst TikToku. Jak jsme napsali výše, Indie je vedoucí zemí na světě v počtu stažení aplikace. ByteDance potvrdil, že tento zákaz je stojí 500 000 USD denně a dává v risk až 250 zaměstnaneckých míst!

ZÁVĚREM

Nepochybujeme, že TikTok není pouze rychlokvaška (jako Vine od Twitteru) a v nedaleké budoucnosti předčí všechny ostatní sociální sítě – tohle je velmi důležité sledovat, pokud jste marketingová agentura, jelikož za pár let největší kupní sílu převezme dnešní mladá generace. 

V Česku a na Slovensku se o TikToku začalo hovořit až úderem tohoto roku, tudíž není v našich končinách tolik zdomácnělý a nejsou k dispozici data, a právě to nahrává do karet mnoho nadějným influencerům získat velké množství pozornosti a marketingovým agenturám se zaměřit na mladou generaci.

bonus

Právě jsme založili skupinu na Facebooku TikTok czech/slovak 
Komunitní skupina, která nebude pouze zdrojem informací, ale do budoucna i navazování spoluprací. Připojte se a tvořte s námi!

Nástroje

kurzy

platformy

Free ebooks

instagram

w

rozhovory

návody a tipy

tik tok

~

Ochrana osobních údajů / cookies / gdpr

Stránka amongus.cz použivá cookies pro lepší pochopení tvých preferencí. Pokud si v prohlížeči vymažeš cookies, tak nemůžeme zaručit, že budeš moci využívat všechny funkce webu. Pokud chceš i nadále dostávat jen ty nejlepší tipy z oblasti sociálních médií a celého online světa - nech cookies žít! 

Web vytvořila
Hedviga Nosálová