Kvalitní a lákavý obsah na Instagramu – jak na něj?

autor: | Zář 11, 2019 | Tipy a návody

Využíváš Instagram k rozvoji svého podnikání? Pak je pro tebe klíčové vybudovat si široké publikum, které je loajální a reaguje na obsah, který vkládáš. Jak si ale zajistit publikum, které bude opravdu reagovat a opravdu to pomůže tvému podnikání? Klíčem k úspěchu jsou tato tři slova: kvalitní instagramový obsah.

Nemáš čas ani zdroje? Nedělej si starosti, protože máš řadu možností, jak vytvořit lákavý obsah – a to dokonce, když prodáváš na první pohled neestetické věci jako plastové dózy na uskladnění potravin nebo digitální produkt, o kterém máš pocit, že vizualizovat nejde.

V tomto článku se dozvíš, jak najít obrázky pro svůj účet, kde je můžeš najít a co musíš brát v potaz, pokud je chceš využít na propagaci své značky. Najdeš zde také pár užitečných rad, jak vše zpracovat, aby to bylo designově zajímavé, a tví fans jen tak neodtrhli oči z tvého feedu.

Jdeme na to?

1. PROZKOUMEJ PŘIPRAVENÉ ŠABLONY

Existuje řada nástrojů, které ti mohou pomoci vytvořit úžasné instagramové příspěvky, i když nejsi zdatný uživatel Photoshopu.  Online designové nástroje jako Spark Post od Adobe, Canva a Venngage jsou velmi užitečné, pokud chceš zvýšit atraktivitu příspěvků na sociálních sítích.

Chceš zveřejnit speciální nabídku? Novou otevírací dobu svého obchodu? Nebo chceš propagovat nový recept ze svého blogu? Ať už je to cokoliv, zkus to s šablonou.

Můžeš si vybrat čisté nebo vzorované pozadí, použít fotku produktu pro zvýšení prodeje. Pokud máš přístup do fotobanky, může ti to výrazně pomoci, pokud jsi zrovna bez nápadu. Nakonec, i jednoduchá uhlazená fotografie dokáže hodně, pokud máš silnou a loajální komunitu fans.

2. NAJDI KVALITNÍ LICENČNÍ FOTKY Z FOTOBANK

Licenční snímky ke komerčnímu použití nemají momentálně nejlepší pověst, ale to neznamená, že je nemůžeš použít vůbec.

Právě naopak ti společně s šablonami mohou vytvořit pestrý zajímavý feed. Vybírej pečlivě, protože ne všechny jsou pro tvůj účel vhodné a některé mohou být příšerné.

Když chceš najít kvalitní snímky, které nevypadají příliš „komerčně“, určitě zamiř na Unsplash nebo Stocksnap.io. Nabízí širokou škálu obrázků, kde je v podstatě nemožné nenajít vhodný snímek i pro tvou značku.

Jestli můžeš do nákupu fotek něco málo i investovat, určitě zkus Stocksy. Tím, že je to placená služba, mají ještě kvalitnější fotky a také jich nabízí více.

Jen se ujisti, že vybíráš správnou velikost obrázku (někde nabízí několik velikostí za různou cenu) a také pamatuj na to, že doporučený rozměr pro jakékoliv příspěvky na Instagramu je 1080p x 1080p.

3. STŘÍDEJ RŮZNÉ FORMÁTY PŘÍSPĚVKŮ

Využívej všechny formáty, které ti Instagram jako uživateli nabízí. Vyzkoušej například carousel příspěvek, nahraj 10 obrázků v jednom a vytvoř dojem alba fotek. 60 vteřinové video může být skvělý způsob, jak ukázat, jak tvé produkty ve skutečnosti fungují, nebo krátký tutorial. Nesnaž se při propagaci výrobků tlačit příliš. Zkus také měnit témata a povzbuzuj své sledující, aby reagovali.

Na závěr zkus určitě i něco více, vytvoř GIF…

GIFs (Instagram je identifikuje jako video) vytvoříš snadno a je to jednoduchá cesta, jak vyčnívat z davu. Jsou interaktivní a lidé je mají rádi.

4. REPOSTUJ OBSAH NA INSTAGRAMU OD DALŠÍCH ZNAČEK S PODOBNÝMI ZÁJMY

Nemáš čas vytvořit vlastní obsah? Nevadí, není to nutné?

Někdy právě obsah, který potřebuješ, už vytvořily jiné instagramové účty.

Na tomto způsobu repostování instagramových od podobných značek není samozřejmě nic špatného, jen se nezapomínej zeptat, zda jim to nevadí a také zmínit jejich zásluhy.

K legálnímu repostování potřebuješ toto:

4.1 SLEDUJ DALŠÍ HASHTAGY A ÚČTY A HLEDEJ KVALITNÍ OBSAH

Hledej takový obsah, který můžeš repostovat, zkoumej značky s inspirujícími příspěvky a podobným publikem. A hlavně ty, kdo nejsou tvá přímá konkurence.

Projdi si jejich účty a udělej si seznam těch, které mají pro tebe nejlepší obsah na sdílení.

Začni je sledovat, ať máš přehled o jejich nových příspěvcích a ukládej si do záložek všechny, o kterých si myslíš, že jsou cenné. Ikonu záložek najdeš pod každým videem či postem na Instagramu.

Můžeš si i vytvořit oddělenou sbírku příspěvků, které chceš v budoucnu repostovat.

Také můžeš vytvořit seznam hlavních hashtagů, které se mohou vztahovat i k tvému účtu a vyhledávat pomocí nich další obsah.

Od prosince 2017 můžeš sledovat konkrétní hashtagy, takže se ti ty příspěvky objeví i ve feedu. Takto můžeš objevit skvělý obsah mnohem snadněji. Prostě jen najdi hashtag a klikni na tlačítko sledovat.

4.2 POŽÁDEJ O SVOLENÍ REPOSTOVAT PŘÍSPĚVEK

Když najdeš příspěvek, který chceš sdílet, pošli autorovi/uživateli přímou zprávu nebo mu nech komentář u fotky, aby tě mohl poznat. Můžeš napsat něco ve smyslu, že se ti jejich obsah líbí, že si myslíš, že tví uživatelé ho také ocení a potom požádat o možnost sdílet do tvého feedu.

Samozřejmě nezapomeň zmínit, že i jejich zásluhy na příspěvku zmíníš, že tímto jejich příspěvek bude mít větší dosah, a že dělají skvělou práci.

Pokud chceš upřesnit, který příspěvek chceš sdílet, místo obecné přímé zprávy, klikni na symbol šipky pod příspěvkem a pošli to uživateli.

K fotce připoj zprávu a ta pak dorazí přímo uživateli do zpráv společně s obrázkem.

4.3 SDÍLEJ FOTKU ČI VIDEO DO SVÉHO FEEDU

Když už jdeš sdílet fotku či video, máš dvě možnosti:

MOŽNOST 1: ULOŽIT FOTKU Z PLOCHY INSTAGRAMU

Najdi fotku, kterou chceš repostovat → Klikni na ni → Znovu dvojitý klik → Jdi na “Zobrazit zdrojovou stránku” → Otevře se nová záložka → Klikni “Command/ctrl+F” a napiš “jpg” → první JPG soubor na zdrojové stránce, který najdeš je URL zdroj příspěvku, který potřebuješ → Zkopíruj a vlož URL → Napiš ho do nové záložky v prohlížeči → Pravý klik → “Uložit obrázek jako” → Et voila!

Když už obrázek máš, nahraj ho do svého feedu, vytvoř k němu nadpis, který odkáže na účet a označ u nadpisu i obrázku původní účet. Pokud chceš ušetřit čas, využij plánovač pro automatické publikování příspěvků s Iconosquare. Ten ti taky umožní vytáhnout uložené hashtagy do tvých příspěvků, prohlédnout si předchozí nadpisy a nebo zobrazit, jak by tvůj příspěvek vypadal ve feedu, ještě před vložením.

MOŽNOST 2: POUŽIJ NÁSTROJ NA REPOSTOVÁNÍ, NAPŘÍKLAD REPOST FOR INSTAGRAM

Repost for Instagram ti usnadní repostování fotek a videí a zároveň neupře zásluhy původnímu instagramerovi. Když najdeš něco, co chceš repostovat, prostě zkopíruj URL a otevři Repost.

Když jsi v aplikaci, můžeš různě umisťovat vodoznak a repostované příspěvky vložit zpět na Instagram. Je to více přímočaré než první metoda, ale nezapomeň, že s aplikací Repost není možné vodoznak odstranit.

5. ROZJEĎ UGC KAMPAŇ

Jedna z možností, jak vytvořit zajímavý obsah pro tvůj feed, je také výzva pro tvé sledující, aby vytvořili specifický obsah, který můžeš postovat.

Tento druh příspěvku se jmenuje uživatelem generovaný obsah (neboli “UGC” – user generated content). Taky se sem řadí obsah, který uživatelé vytvoří k nějakému produktu nebo službě bez předchozí výzvy ze strany značky.

Pokud ale nejsi velká, zavedená značka, je spíše méně pravděpodobné, že některý z uživatelů vytvoří takový obsah bez pobídek.

Tohle můžeš udělat například tak, že rozjedeš soutěž o ceny, kdy uživatelé mají za úkol vytvořit zajímavý obsah, označit ho hashtagem tvé značky nebo kampaně.

Nabídni uživatelům tvůj produkt zdarma nebo například slevu. To ti může v kampani pomoci a uživatelé budou ochotnější tvůj hashtag použít. Soutěž také propaguj i v dalších sociálních médiích, zmiň se o ní ve svém newsletteru.

Pokud chceš sledovat vývoj tvé kampaně s hashtagy, můžeš také použít nástroj jako Iconosquare. V případě PRO verze nebo plánování s Iconosquare můžeš vidět všechna zapojená média, jak se vyvíjí zapojení a nárůst použití hashtagu apod.

Při výzvě k uživatelům nebuď příliš omezující co se týče obsahu příspěvku, jinak mohou brát tvou výzvu jako obtěžující.

UGC by měl ale být jen zpestřující doplněk k tvému vlastnímu obsahu. Pokud se na něj budeš spoléhat příliš, mohou to sledující brát z tvé strany jako využívání a také ztratíš kontrolu nad celkovým vzhledem svého feedu.

6. SPOLUPRACUJ S INFLUENCERY

Pokud chceš mít více kontroly nad svým feedem a konzistentní obsah zaměřený na tvou značku, zvaž spolupráci s influencery.

Pokud využiješ možnost spolupráce s influencery, kteří již mají vyšší počet sledujících, máš možnost rozšířit své publikum a získat hodně nových sledujících pro svůj účet. A samozřejmě také získáš hodně skvělého obsahu.

Pokud jsi pouze malá firma s nízkým rozpočtem, můžeš využít mikro-influencery na místo nejznámějších tváří.

Mikro-influenceři mívají kolem deseti až padesáti tisíc sledujících a je jednodušší se s nimi domluvit – ovšem pouze v případě, pokud nabízíš produkt, který by mohl jejich publikum upřímně zajímat. To je právě důvod, proč je dobré si vybrat influencery se stejnou oblastí zájmu. Kontaktovat je pak můžeš přímou zprávou nebo jakýmkoliv dalším způsobem, který mají uvedený v informacích o sobě.

DESIGNOVÉ TIPY PRO TVŮJ FEED

1. DEFINUJ SI SVŮJ HLAVNÍ ZÁMĚR

Instagram je celý o tom, abys přiměl své sledující se zastavit u tvých fotek a videí, reagovat na ně. Právě tvůj jasný záměr je přesvědčí, aby se zdrželi právě u tvé fotky. A naopak, matoucí, rušivý obrázek může mít naprosto opačný efekt. Naše mozky toto vše zpracovávají bez hlubšího uvědomění, proto je dobré se zamyslet nad již zveřejněným obsahem.

2. DODRŽUJ PRAVIDLO TŘETIN

Pravidlo třetin je klasické pravidlo fotografů, o kterém by ti každý z nich měl být schopen říci. Podle tohoto pravidla si představ obrázek rozdělený mřížkou na devět částí s tím, že ty nejzajímavější prvky by měly být podél mřížek. Pokud chceš obrázek ještě více zpestřit, soustřeď ohnisko zájmu do jedné třetiny obrázku.

3. ALLOW FOR WHITE SPACE AND BORDERS

Povol bílé okraje a hranice, které mohou okolo tvého obrázku vytvořit neobvyklý efekt. Ten přiláká více než obrázek bez hranic. Toto platí zejména u obrázku, u kterého aplikuješ i předchozí pravidla třetin, jasného místa zájmu. Hranice mohou být ujištěním, že jednotlivé prvky mají prostor: to je velmi důležitý aspekt, pokud se chceš vyhnout rušivým přeplněným příspěvkům.

4. VĚNUJ POZORNOST KONTRASTU A VYVÁŽENÍ

Pokud má obrázek vyčnívat z feedu, musí mít určité kontrastní prvky. Kontrast se může vztahovat na barvy, tvary, fonty, světlo a expozici, bílé okraje apod. Najít kontrast, který tvůj obrázek vypíchne z davu je základní krok k tomu, aby na něj lidé reagovali.

Pro začátek si můžeš hrát s filtry a možnostmi editace v apce Instagramu. Tyto nástroje nemají tolik publicity, ale jsou šikovné a jednoduché. Můžeš s nimi nastavit třeba jas, kontrast, teplotu a sytost obrázku.

Také můžeš vyzkoušet VSCO a A Color Story, což jsou nástroje Iconosquare pro rychlou editaci.

další články „instagram“

další články „tiktok“

další články „nástroje“

Nástroje

kurzy

platformy

Free ebooks

instagram

w

rozhovory

návody a tipy

tik tok

~

Ochrana osobních údajů / cookies / gdpr

Stránka amongus.cz použivá cookies pro lepší pochopení tvých preferencí. Pokud si v prohlížeči vymažeš cookies, tak nemůžeme zaručit, že budeš moci využívat všechny funkce webu. Pokud chceš i nadále dostávat jen ty nejlepší tipy z oblasti sociálních médií a celého online světa - nech cookies žít! 

Web vytvořila
Hedviga Nosálová