Kdy je nejlepší přidávat příspěvky na Instagram?

autor: | Čvc 1, 2019 | Tipy a návody

V posledních letech Instagram několikrát změnil svůj algoritmus a tak je stále těžší udržovat dobrou viditelnost postů. Aplikace upřednostňuje příspěvky od příbuzných a známých a prodejní příspěvky mají menší šanci zaujmout. Když navíc přidáš odkaz, který přesměruje uživatele na jiné stránky, post má ještě daleko menší prioritu.

Uspět na Instagramu vyžaduje v dnešní době správnou strategii. Je třeba načasovat update tak, aby si ho fanoušek mohl přečíst, když je zrovna online, ale nekryje se s obvyklou dobou publikací jeho přátel.

To je vskutku nevděčná práce. Chceš opravdu publikovat ve stejnou dobu, jako většina tvé konkurence? Nebo radši zvolíš klidnější část dne, bez obav z konkurence, i za cenu toho, že mnohem méně lidí tou dobou otevře Instagram, aby se podívali, co nového?

Správné načasování si můžeš určit ručně formou testu. Plánuj své posty alespoň měsíc vkuse v různou hodinu (ideálně každý den během všech 24 hodin) a piš si poznámky o sledovanosti během testovací fáze. Můžeš pozorovat speciální tendence? Dokážeš definovat nejlepší den nebo hodinu podle přítomnosti publika?

SLEDOVANOST BY MĚLA BÝT TVOJÍ PRIORITOU

Přestože každá společnost je jiná, většina firem cílí na maximalizaci sledovanosti svého Instagramového účtu. Tradičně se sledovanost měřila lajky a komentáři.

V poslední době uživatelé začali také kontrolovat počty shlédnutí, sdílení a zprávy live. Nakonec lze pozorovat přidružené aplikace jako Instagram Stories nebo IGTV (obdoba televizního kanálu speciálně pro Instagram, která od června 2018 umožňuje sledovat delší videa, co se na Instagram nevešla kvůli objemu; každý uživatel Instagramu může mít vlastní stanici).

Všechno dohromady znamená, že sledovanost nelze přesně definovat, protože ji tvoří souhrn všech vazeb mezi fanoušky/zákazníky a firmou/osobností, která se prezentuje na Instagramu.

Z reportu serveru HubSpot data vyplývá překvapivý fakt, že průměrný instagramový příspěvek získá 5,963 lajků. Pokud se podíváš do vlastních statistik, možná pocítíš rozčarování, že jsi na míle daleko od takových výsledků. Ale měj na paměti, že je to jen průměr, ve velkém ovlivněný virálními posty influencerů. HubSpot zjistil, že median počtu lajků je kolem stovky, což v praxi znamená, že polovina příspěvků na stovku nedosáhne.

Průměrné počty komentářů jsou influencery podobně nafouklé. Když přidáš do statistiky tyhle „megaposty“ průměrný instagramový příspěvek získá zhruba 100 komentářů (a až 150 pokud jde o video). Nicméně když ze statistik odebereš virální videa, průměr komentářů k videu spadne na čtyři.

MEZI OBSAHEM A OBSAHEM, KTERÝ ZAUJME, JE OBROVSKÝ ROZDÍL

Jedním z nejdůležitějších odhalení na základě výše uvedených čísel je fakt, že přispívat za účelem vytváření obsahu, nemá téměř smysl. Působivý obsah je překvapivě výkonný a dokáže produkovat obrovskou sledovanost. Tuctový příspěvek je ztrátou času.

Nezapomeň ale myslet na vhodný příspěvkový čas. I když napíšeš zajímavý obsah, kvůli sdílení ve špatnou dobu ho nikdo neuvidí ve feedu. Když to lidi nevidí, nemůžou lajkovat, sdílet ani komentovat.

 Není pochyb, že v průběhu let se na Instagramu objevilo plno fantastických příspěvků, které nadobro a beze stopy zmizely jednoduše proto, že je nikdo neměl příležitost vidět a ocenit jejich kvalitu. Díky novému Instagramovému algoritmu je tohle stále častější.

STUDIE NA ZJIŠTĚNÍ NEJLEPŠÍ DOBY PRO PŘISPÍVÁNÍ NA INSTAGRAM

Několik organizací se nezávisle na sobě zabývalo výzkumem nejvhodnější doby pro publikování. Pochopitelně, vzájemně spolu úplně nesouhlasí, ale můžeme vypozorovat zajímavé trendy.

V množství různých studií jsme se zaměřili na následující:

TEN ÚPLNĚ NEJLEPŠÍ ČAS NA PUBLIKACI NA INSTAGRAM V ROCE 2019

Nejspíš doufáš, že ti tady dáme přesný čas na sdílení obsahu na sociálních sítích. Bohužel, v životě to takhle nefunguje. Existuje příliš mnoho variant.

Většina vybraných studií výše vybírala nejlepší načasování pro Instagramové posty. Měj ale na paměti, že vše záleží taky na časové zóně a ne všechny zdroje uvádějí tuto zónu stejnou. Většina studií ale ve svých výzkumech píše o CT (centrální americký čas; ve středoevropském pásmu CET je třeba připočítat o šest hodin více).

Přestože budeš jistě psát více než jednou týdně, mnohé studie navrhují následující časy jako ty nejlepší k postování novinek:

  • Podle HubSpot – mezi 2 a 3 odpoledne, nejlepší den v týdnu čtvrtek
  • Podle Sprout Social – středa v jedenáct dopoledne a pátek mezi 10 a 11 ráno
  • Podle Expert Voice – středa v pět ráno, v 11 dopoledne a ve tři odpoledne (neuvádí o které časové pásmo se jedná)
  • Podle Later – mezi 9 a jedenáctou ráno AM EST (standardní čas východní Ameriky), ekvivalent 9-10 ráno centrálního amerického času AM CT nebo 3-4 odpoledne CET
  • CoSchedule přesný nejvhodnější čas nezmiňuje.

Vzhledem k množství navrhovaných period je proto lepší mluvit o širším výběru vhodného načasování než jednoduše hledat ten jediný úplně nejlepší čas. Budeš beztak postovat častěji než jen jednou za týden, pokud chceš opravdu uspět.

CO JE ZEJMÉNA TŘEBA ZVÁŽIT PŘI VÝBĚRU VHODNÉHO ČASU POSTOVÁNÍ NA INSTAGRAM

1. den v týdnu

Sledovanost každou hodinu se může měnit v závislosti na dni v týdnu. Můžeš se třeba divit, proč výše doporučují 5 hodin ráno. Důvodem je fakt, že lidé často checkují novinky v pracovních dnech ihned po probuzení, takže je pravděpodobnější, že brzká ranní aktualizace zaujme zejména od pondělí do pátku.

Ale i v pondělí může být obvykle sledovanost nižší, protože na začátku týdne mají lidé tendenci vstávat na poslední chvíli a zahájit pracovní týden ve spěchu a na prohlížení Instagramu jim nezbude čas.

2. pauzy v pracovní dny

Časem zjistíš, že spousta lidí kontroluje Instagram během pracovního volna, hlavně během pauzy na oběd. Zároveň ke konci odpoledne motivace k práci ubývá a lidi mají tendenci unikat na sociální sítě.

3. Využij časová pásma ve svůj prospěch

Čím je geografická poloha tvých fanoušků širší, tím méně záleží na nastavení vhodného času na aktualizace. Nicméně, pokud se tvé publikum soustředí jen v jedné lokalitě, ujisti se, že komunikuješ v jejich časové zóně bez ohledu na to, jestli se shoduje s tvojí vlastní.

Pokud chceš přispívat posty na probuzení, ujisti se, že většina tvých sledujících zrovna tou dobou vstává.

4. Řiď se hlavně potřebami svých fanoušků

Je fajn řídit se těmito ověřenými tipy pro načasování updatů, ale pokud se tvoji fanoušci liší od typického standardizovaného followera, v tvém případě nejsou uvedené časy relevantní.

Jestli máš na Instagramu business účet (což by si každý komerční influencer měl dříve či později založit), máš přístup k náhledům a statistikám (v sekci Instagram Insight). Jdi do sekce sledující (followers) a najdeš zajímavé informace o tom, kdy jsou tví fanoušci nejčastěji aktivní na sociální síti. Je logické naplánovat si v souladu s touhle informací tvé další aktivity.

Některé platformy zaměřené na správu sociálních sítí (například Later) také sbírají informace o tom, kdy tví followeři jsou zrovna online.

5. jak často postovat?

Pokud chceš působit svěže a aktuálně, musíš přispívat pravidelně. K tomu může stačit jeden až tři posty denně. Vybírej si ke sdílení odlišné typy publikací a vyvaruj se vytváření dojmu, že chceš hlavně prodávat. Musíš se za každou cenu soustředit na kvalitu místo chrlení jednoho zbytečného postu za druhým.

6. Odlišná odvětví ocení publikace v různém čase

Aby to nebylo tak jednoduché, tvoje ideální doba aktualizací bude závislá i na tvém zaměření. Server HubSpot třeba uvádí následující rozdily:

  • Nejlepší čas postování pro technologické společnosti: středa v deset dopoledne
  • Nejlepší čas updatů pro B2B (business to business; služby firem pro jiné firmy): sobota v jedenáct dopoledne a v jednu po obědě.
  • Vhodné načasování pro vzdělávací organizace: pondělí v osm večer
  • Zdravotnickým společnostem doporučuje úterý v jednu odpoledne.
  • Neziskovky by měly podle serveru přispívat v úterý ve 3 odpoledne a v 9 večer, ve středu ve tři a ve čtyři, ve čtvrtek ve dvě a ve tři a v pátek v deset a v jednu.

Server Sprout Social ještě pár odvětví přidal:

  • Nejlepší čas pro společnosti zaměřené na spotřební zboží : středa ve tři odpoledne
  • Nejlepší načasování pro mediální společnosti: v pátek v devět ráno

PODROBNĚJŠÍ LIST NEJLEPŠÍCH HODIN PRO NOVÉ PUBLIKACE

Zatímco výběr toho úplně nejlepšího publikačního času je celkem oříšek, a upřímně řečeno nemá moc smysl, většina vybraných studií navrhla zajímavou řadu vhodných období. Následující souhrn je uveden opět v centrálním americkém čase a bez zvláštního důrazu na obor:

1. HubSpot

  • Neděle: mezi desátou ráno a druhou odpoledne
  • Pondělí: mezi jedenáctou a pátou odpoledne
  • Úterý: 5 ráno a od 9 do 18
  • Středa: 5, 11 ráno a *3 odpoledne
  • Čtvrtek: *5 ráno, *11 dopoledne, *15-16
  • Pátek: *5, 9-16
  • Sobota: 11 dopoedne

*Hodiny označené hvězdičkou zdůrazňují speciálně vysokou sledovanost

HUBSPOT MÁ I VLASTNÍ WORDPRESS PLUGIN PRO LANDING PAGE, KTERÝ TI ZVÝŠÍ PRODEJE – UŽ JSI TO VYZKOUŠEL?
Více informací >>>

2. Sprout Social

  • Středa v *11
  • Pátek mezi *10 a 11
  • Středa je uvedena jako v průměru nejlepší den
  • Od úterý do pátku mezi 10 a 15

3. Later

  • Pondělí:  6 a 10 ráno, 22
  • Úterý: 2, 4 a 9 ráno
  • Středa: 7, 8 a 9 ráno
  • Čtvrtek: o něco méně 7 ráno než 8 a 11
  • Pátek: pět ráno, 13, 15
  • Sobota: 11, 19, 20
  • Neděle: 7, 8 a 16

Výše můžeš dobře vidět, že bohužel neexistuje univerzální nejlepší čas publikovat na Instagramu.

Nicméně se můžeš inspirovat základními myšlenkami o obecně vhodném načasování a namíchat je s výstupy z Instagram Insight pro získání přehledného průvodce instagramovými návyky tvých fanoušků.

další články „instagram“

další články „tiktok“

další články „nástroje“

Doporučeno pro tebe

Nástroje

kurzy

platformy

Free ebooks

instagram

w

rozhovory

návody a tipy

tik tok

~

Ochrana osobních údajů / cookies / gdpr

Stránka amongus.cz použivá cookies pro lepší pochopení tvých preferencí. Pokud si v prohlížeči vymažeš cookies, tak nemůžeme zaručit, že budeš moci využívat všechny funkce webu. Pokud chceš i nadále dostávat jen ty nejlepší tipy z oblasti sociálních médií a celého online světa - nech cookies žít! 

Web vytvořila
Hedviga Nosálová